сидорчук конференціяВчитель-логопед Нетішинського центру соціальної реабілітації дітей-інвалідів Оксана Сидорчук, вона ж – аспірантка Інституту спеціальної педагогіки Національної академії педагогічних наук України, взяла участь у ХІІІ міжнародній науково-практичній конференції «Євроінтеграційні процеси в сучасній Україні: культурно-мистецькі аспекти розвитку», що проходила на базі Рівненського державного гуманітарного університету.

Для Рівного конференція вже є традиційною. Вона збирає провідних науковців з усієї України та з-за кордону. З іноземців цьогоріч були учасники з Польщі, Китаю, Білорусі та Росії.

Тема доповіді нетішинки звучала так: «Музейна терапія – інструмент для розбудови мікросоціуму особи з особливими потребами», – повідомляє “Пост громадського контролю”.

-Пані Оксано, яким чином на такого солідного рівня науковий захід потрапила учасниця з Нетішина?

-Відвідуючи різні науково-практичні, тренінгові заходи, завжди маєш можливість познайомитися з цікавими, розумними та мудрими людьми. Кожне знайомство не проходить дарма, найчастіше спілкування продовжується, відбувається обмін досвідом. Так одного разу мене життя звело із молодим, але на свій вік досить серйозним викладачем РДГУ, кандидатом мистецтвознавства, доцентом Сергієм Володимировичем Виткаловим (на фото).

сидорчук виткалов

Він, як людина, яка живе мистецтвом та «дихає» музейною справою, зацікавився роботою Нетішинського центру соціальної реабілітації дітей-інвалідів у напрямку музейної терапії з дітьми з особливими потребами. Саме від нього ми отримали запрошення на участь у конференції з представленням досвіду роботи.

Що являє собою музейна терапія в Нетішині? Як та ким вона впроваджується на теренах міста?

-Мультидисциплінарна команда фахівців Центру працює на результат та знаходиться у постійному пошуку інноваційних технологій. Однією з таких інновацій і стала музейна терапія, яку презентувала для колективу директор Інна Дмитрук після  відвідин Київського центру трудової реабілітації осіб з інвалідністю.

Ознайомившись з програмою проекту «Музей гуртує», яка була розроблена з ініціативи ВГО «Коаліція захисту прав інвалідів та осіб з інтелектуальною недостатністю» спільно зі співробітниками Національного музею мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків та фахівцями Благодійного товариства «Джерела» в рамках проекту, підтриманого Фондом Ріната Ахметова «Розвиток України», ми активно стали впроваджувати цей досвід у свою роботу. Так розпочалася наша співпраця з Нетішинським краєзнавчим музеєм.

Для роботи з особливими відвідувачами потрібна спеціальна підготовка  і сучасні наукові співробітники музеїв не стоять на місці – вони вдосконалюються, проходять підготовку у спеціальних проектах. Так, до прикладу, науковий співробітник Нетішинського краєзнавчого музею Оксана Іванець пройшла таку підготовку у проекті «Школа для працівників музеїв по роботі з особливими відвідувачами» у м.Київ на базі Педагогічного музею України.

Оксана Іванець працює з дітьми з особливими потребами Центру, адаптувавши всі арт-терапевтичні музейні сесії  саме під  їх потреби.

Наразі вже проведено 6 занять із дітьми з групи соціально-професійної орієнтації віком 12 – 18 років. Ця група  бере участь у арт-терапевтичній сесії один раз на місяць. У той день, коли музей приймає дітей з особливими потребами, там відсутні сторонні відвідувачі. Відсутність під час сесії сторонніх осіб сприяє відкритому та комфортному спілкуванню учасників, яке є  ключовим чинником успіху програми.

У занятті беруть участь щонайменше двоє фахівців: музейний гід та практичний психолог Центру. Екскурсійну частину веде музейник, на другому етапі роботи, під час творчого заняття, важливе включення практичного психолога – для підтримки учасників, заохочення їх до співпраці, обговорення результатів.

Хочеться зазначити, що всі інновації, які починають працювати у нашому Центрі, приходять на нас завдяки нашому наполегливому та небайдужому до дітей з особливими потребами директорові Інні Дмитрук. Адже саме вона перший пошуковець нового та ефективного. І завдяки їй сьогодні Центр працює, процвітає та допомагає дітям, які потребують особливої допомоги.

Що з конференції ви почерпнули для себе, як майбутнього науковця?

-Цей захід зібрав навколо себе дуже багато учасників. Про участь у конференції заявило 490 представників з України,  Польщі, Китаю, Білорусі та Росії. Наукову думку презентували  більше 100 вищих навчальних закладів, науково-дослідних установ, експериментальних навчальних закладів, національних заповідників, спеціалізованих художніх закладів, галерей та ін. Робота конференції проходила у 5 секціях, де учасники у комфортній обстановці могли обговорювати різні актуальні питання освіти та культури.

сидорчук на конференції

Я зустріла однодумців, які теж працюють з людьми з особливими потребами (звичайно ж, ми обмінялися контактами, і сподіваюся на подальшу співпрацю), які  поділилися своїм досвідом у даній сфері.

А як для аспіранта, захід був корисний мені в тому, що я мала можливість почути цікаві думки досвідчених науковців, щодо реформування освіти в Україні, зробити свої висновки та з новим поглядом рухатися далі у самовдосконаленні.

Розмовляла Поліна МУРАВСЬКА, “Пост громадського контролю”, №11 (107)