IMG_20171215_094334222Що чекає у 2018 році нетішинську медицину?

Про останні нововведення та плани – у “Пості громадського контролю”.

Наразі у нетішинській медсанчастині запущено електронну реєстратуру, проводяться лапароскопічні операції, поступово покращується матеріально-технічна база. Це все відбувається паралельно із запровадженням медичної реформи.

Про те, як поєднуються ці процеси, розповіла заступник головного лікаря з медичної частини КМЗ “СМСЧ м.Нетішин” Валентина Щукла.

Електронний запис до лікаря

  • Валентино Олександрівно, розкажіть, будь ласка, як працює електронна реєстратура.
  • Електронний запис до лікаря у нас введений з 20-го листопада. А взагалі заклад зареєстрований у системі eHealth ще в липні. Є певні етапи запровадження електронної реєстратури: реєстрація закладу в системі; створення бази лікарів амбулаторної допомоги: терапевтів, педіатрів, стоматологів, всіх вузьких фахівців консультативно-діагностичної поліклініки, і формування реєстру пацієнтів. Зараз ми створюємо так званий “червоний” реєстр пацієнтів, який перетворюватиметься на “зелений” у процесі того, як будуть укладатися декларації і додаватися в систему.

Наступний елемент електронної реєстратури – електронна медична картка, яка буде аналогом паперової, доступ до неї матимуть лише пацієнт та лікар.

СМСЧ1 (1)

  • Яким чином можна записатися на прийом?

– Записатися можна поки що лише до терапевтів та стоматологів. І це можна зробити, якщо людина вже зареєстрована в системі. Всі, хто звертається в поліклініку, заповнюють спеціальні анкети і наші реєстратори вводять їхні дані до електронної бази. Також можна самому зареєструватися на сайті medics.com.ua.

Є два варіанти запису: людина записується на сайті самостійно або телефонує за номером (067) 405-23-03. Паперовий журнал попереднього запису ми вже не ведемо, реєстратор приймає виклик і вносить дані про час прийому, прізвище пацієнта в базу.

  • Як бути пацієнтам з гострим болем?
  • У кожного з лікарів виділені певні години, коли вони приймають без запису ургентних пацієнтів. А саме: ранком з 8-ї до 10-ї, та в другу зміну – у перші дві години прийому.
  • Чи потрібно брати талони?
  • Обов’язково. Це звітний документ, який підтверджує, що пацієнт був на прийомі у лікаря. У лікарів талонів немає, лише в реєстратурі.
  • Виходить, що жива черга відміняється?
  • Ні, якщо людина не записувалась попередньо, вона приходить у реєстратуру, бере талон і реєстратор пише на ньому час, який у лікаря вільний. Якщо його немає, талон видається без вказування часу. Звичайно, що виникають певні труднощі. Люди, які записались, хочуть потрапити у визначений час до лікаря, так само, як і ті, хто не записався. В результаті перемагає той, хто більш нахабний. Проте я вважаю, що це перехідний період, і не може бути все ідеально. Сподіваюсь, що поступово люди звикнуть записуватись на визначений час і буде більше порядку.
  • Коли буде введений попередній запис до вузьких спеціалістів?
  • Поки що ми хочемо випробувати систему, побачити її недоліки, виявити свої помилки, щоб не допускати їх надалі. Після цього запровадимо запис і до інших лікарів.
  • Чи телефонують пацієнтам, якщо прийом з вини лікаря відміняється?
  • Телефонують однозначно.

Медична реформа

  • Які зміни чекають на нетішинців та медсанчастину протягом 2018 року?

– З нового року розмежували медичну субвенцію на первинну і вторинну медичну допомогу. Якщо перші півроку ми матимемо субвенцію на “первинку”, то з липня її фінансування здійснюватиметься відповідно до укладених з пацієнтами декларацій. Функцію розподілу коштів візьме на себе, за однією версією, Міністерство охорони здоров’я, за іншою – буде створена окрема від міністерства структура – Національна служба здоров’я.

медсанчастина фото

– У Нетішині первинна та вторинна ланки все ще не розділені юридично…

– На перше півріччя на “первинку” ми отримаємо приблизно 4,5 млн грн медичної субвенції та 23 млн на “вторинку”. Але, щоб бути готовими до анонсованих змін, нам потрібно створювати юридичну особу – Центр первинної медико-санітарної допомоги (ЦПМСД). Він обов’язково повинен бути некомерційним комунальним підприємством, щоб мати можливість заключати договори із Національною службою здоров’я.

Ми підемо шляхом виділу частини в окрему юридичну особу. Бо якщо створювати новий заклад, то потрібно вивільняти людей, а потім приймати їх у ЦПМСД . Оскільки СМСЧ нещодавно пережила реорганізацію, для працівників це буде чергове потрясіння, тому вони просто перейдуть з однієї лікарні в іншу.

– Новий заклад потребуватиме додаткових витрат на утримання адміністрації?

– Витрати збільшаться незначно, адже працівники автоматично втратять надбавку у 25 відсотків за спеціалізацію. По суті, у нас вже є структурний підрозділ ПМСД, де працюють терапевти, педіатри, сімейні лікарі. Окремий заступник відповідає за цю ділянку роботи. Але немає бухгалтера, економіста, юриста, кадровика, персоналу, який обслуговує мережі, технічного персоналу. Ми склали приблизний штатний розпис, в якому передбачено 82 одиниці. З них 66 перейдуть із СМСЧ і буде набрано 16 нових.

– Які переваги та недоліки створення ЦПМСД?

– Це вимушений крок. Вимога, яку ми зобов’язані виконати. Хоча в нас і виникає багато питань: чи буде укладено достатньо декларацій, чи справді гроші прийдуть за пацієнтом. Адже зрештою, маршрут пацієнта не зміниться. Плюс розподіл на різні заклади спричинить певні труднощі, появу двох центрів впливу та відповідальності.

З іншого боку, з нас вимагається окрема звітність з первинної та вторинної ланок. Це є стимулом до розподілу. Фінансування, передбачене на перше півріччя 2018 року у сумі 4,5 млн грн, покриває 100 відсотків потреби “первинки”, і її не потрібно буде дофінансовувати з місцевого бюджету.

Новостворений медичний заклад буде комунальним некомерційним підприємством, що дасть більшу свободу у розпорядженні активами, фінансами, формуванні кадрової політики, визначенні внутрішньої організаційної структури закладу; дасть можливість встановлювати будь-який розмір оплати праці працівників, що допускається законодавством; можливість наймати за договорами підряду лікарів – фізичних осіб підприємців.

Декларації на надання первинної допомоги

  • Яким чином будуть укладатися договори на надання первинної допомоги?

– Пацієнт заключає договір безпосередньо з лікарем. Він може бути приватним підприємцем, або працювати в приватному чи комунальному медичному закладі. Ця декларація буде реєструватися в Національній службі здоров’я або в іншій структурі, яка займатиметься розподілом фінансування. Заклад чи підприємець отримуватиме кошти за пацієнта. Говорять, що на дітей раннього віку та людей похилого віку сума буде більшою, ніж на дорослого. Але в середньому вийде приблизно 370 грн на людину на рік.

сімейний заставка– Обов’язково підписувати договір саме з сімейним лікарем?

– За останніми роз’ясненнями МОЗу, можна обрати будь-якого терапевта для дорослого, педіатра для дитини, або сімейного лікаря для всієї родини незалежно від місця проживання чи реєстрації. Один раз можна буде звернутися без декларації, щоб отримати невідкладну допомогу, а наступного разу пацієнт буде зобов’язаний укласти декларацію. Лікаря, до речі, можна змінювати, але не частіше, ніж раз у три місяці.

 

– Коли потрібно укладати договори з лікарями?

– Ніяких вказівок МОЗу щодо термінового укладання договорів немає. Поки що все проходить на рівні інформаційної роботи.

Плани щодо відділень

Чи розпочнеться процес створення госпітальних округів, і відповідно, доведеться закривати відділення?

– Наразі у нас чіткої інформації про це немає. Відомо, що в області мають бути створені три госпітальні округи, і ми маємо увійти до Шепетівського округу. Попередньо в січні 2017 року начальником обласного департаменту охорони здоров’я Яковом Цуглевичем було озвучено, що ми залишимось лікарнею інтенсивного лікування. Звичайно, за кількістю населення ми не підпадаємо під цей статус. Але слід враховувати специфіку міста і підприємства, працівників якого ми обслуговуємо, а також нашу матеріально-технічну базу.

– Все ж, які відділення є найбільш перспективними?

– Ми хочемо залишити всі підрозділи і бути у тому вигляді, в якому ми зараз є. Я особисто бачу гарний потенціал в акушерсько-гінекологічного відділення. Нещодавно там провели ремонтні роботи. Гінекологічний пост акушерсько-гінекологічного відділення, який функціонував на території хірургічного, переведений у відремонтовану будівлю. Пацієнтки задоволені, і лікарям зручно, що все тепер в одному приміщенні. Палати патології вагітних переведені в окреме крило, проведений ремонт в операційному блоці, облаштована ще одна операційна зала.

Наші хірурги опановують техніку лапароскопічних операцій, це великий крок уперед в удосконаленні хірургічної допомоги. Всі відділення стаціонару працюють на належному рівні, про що свідчить велика кількість іногородніх пацієнтів.

– Ширяться розмови про закриття неврологічного та скорочення лор-відділення.

– Лор-відділення у нас в структурі ніколи не було. Є спеціалізоване хірургічне відділення, до складу якого входили лор і офтальмологічні ліжка. З 1-го січня цього року ми не маємо таких ліжок. Пацієнти цієї категорії здебільшого отримують допомогу в денному стаціонарі, а при необхідності госпіталізуються до хірургічного відділення. На сьогоднішній день ми не плануємо скорочувати жодне відділення, за виключенням виділу ПМСД в окрему юридичну особу.

лапароскопічні– Розкажіть детальніше про лапароскопічні операції.

– Лапароскопія – це метод малоінвазивного хірургічного втручання. Операції в черевній порожнині або на органах малого тазу чи суглобах проводять через маленькі отвори, не роблячи великі розрізи, як у традиційній хірургії.

Цього року ми придбали лапароскопічну стійку з усім необхідним обладнанням. Першими її почали використовувати акушери-гінекологи Віктор Супрун та Алім Коптюк для діагностичних та лікувальних гістероскопій. Вже проведено 6 таких операцій.

Якщо говорити про малоінвазивну хірургію, то у нас є один фахівець, а саме Василь Пословський, який має великий досвід таких операцій, та Андрій Садовець, який влітку цього року пройшов відповідне навчання. Наразі проходить навчання Олександр Костюков. У хірургічній практиці найчастіше лапароскопію використовують для холецистектомії (видалення жовчного міхура),  а також в ортопедії, травматології, урології, гінекології.

Ми завжди говоримо лікарям: якщо будемо вчитися, рухатися вперед, розвиватися, тільки тоді в нас є шанс вижити в нових реаліях медичної реформи.

  • Чи буде в Нетішині анонсоване міським головою відділення гемодіалізу?
  • Нами передбачено приміщення під гемодіаліз. Проте департамент категорично проти – вони вважають недоцільним відкриття та функціонування такого відділення саме у нашому закладі. Ми маємо 6 пацієнтів, котрі отримують лікування методом програмного гемодіалізу. Тричі на тиждень доставляємо їх у Шепетівську ЦРЛ. І за нашими підрахунками, справді дешевше транспортувати, ніж відкривати відділення тут. Проте, можливо, щось зміниться, тож від цієї ідеї ми повністю не відмовились.
  • Дякую за змістовну розмову!

Олена МАТРОСОВА, “Пост громадського контролю” №12, грудень