калінський лотелКостянтин Калінський: «У нетішинців є вибір – створити ОСББ, або призначити управителя»

Деталі – у інтерв’ю від “Посту громадського контролю”.

Після останньої у році, що минув, грудневої сесії міської ради, на якій було прийнято два рішення щодо нововведень у комунальній царині Нетішина, містяни почали активно та подекуди бурхливо обговорювати «сюрпризи під ялинку».

Оскільки офіційних роз’яснень від влади оприлюднено не було, судячи з дописів у соцмережах, у нетішинців виникло аж надто багато запитань, а ще інтернетні пости показали, що люди мало орієнтуються, що їм приготувала комунальна реформа, за що вони сплачують комуналку та у що доведеться вкладати свої «кревно зароблені» в найближчому майбутньому.

Аби роз’яснити ситуацію з фахової точки зору, ми звернулися до людини із багаторічним досвідом роботи у комунальній галузі, начальника комунального підприємства «Житлово-комунальне об’єднання» Костянтина Калінського.

Нетішинцям доведеться вкладати гроші у капремонти будинків

-Костянтине Миколайовичу, насамперед, розкажіть, будь ласка, що за рішення були прийняті місцевими депутатами, і які їхні наслідки слід очікувати нетішинцям, котрі мешкають у багатоквартирних будинках?

-Наприкінці 2017-го року, 21-го грудня, на 37-й сесії міської ради депутатами було прийнято два рішення, що стосувалися комунальної сфери Нетішина та безпосередньо власників багатоквартирних будинків. А саме: «Про комплексну програму підтримки та розвитку житлового фонду м.Нетішин на 2018-2020 роки» та «Про списання з балансу КП НМР «Житлово-комунальне об’єднання» багатоквартирних житлових будинків».

будинки3

Щодо списання – для мешканців це рішення кардинально нічого не міняє. Відносини між споживачами та надавачами послуг залишаються ті ж самі, обслуговування здійснюється на підставі підписаних раніше угод.

Власне цим рішенням пришвидшується процес утворення ОСББ, оскільки процедура списання будинку вже буде пройдена.

А ось із прийняттям «Комплексної програми» нетішинцям потрібно бути готовими до вкладання грошей на ремонти дахів, гермошвів, ліфтів тощо. До цього капітальні ремонти будинків, а також виготовлення проектно-кошторисної документації здійснювалися за кошти бюджету. Відтепер, незалежно від форми господарювання, чи то ОСББ, чи управителі, мешканці можуть претендувати на бюджетні гроші лише після того, як внесуть свою частку.

Співфінансування прописано у співвідношенні: 20 відсотків – кошти співвласників багатоквартирних житлових будинків, 80 відсотків – бюджет міста, це коли йдеться про ремонт покрівель, гермошвів, сантехніки тощо.
А у випадку з капітальним ремонтом, модернізацією та заміною ліфтів це співвідношення складе: 5 відсотків – мешканці, 95 відсотків – міський бюджет.
Відтак, якщо мешканці не проявлятимуть ініціативу, це може призвести до плачевних наслідків.

-Припустимо, якби згадану вище «Комплексну програму» у грудні прийнято не було, могли б мешканці ще півроку, до вступу у дію закону «Про житлово-комунальні послуги», претендувати на стовідсоткове фінансування капремонтів та ліфтів із бюджету?

-Теоретично, так, бюджет ще міг півроку профінансовувати капітальні ремонти.

Але наразі потрібно відштовхуватись від реального стану речей. Якщо мешканці не створять ОСББ, або не визначаться з управителем, який лобіюватиме їхні інтереси, то не матимуть шансів і на співфінансування.

ЖЕКи у розумінні нового закону можуть бути управителями

-Міський голова неодноразово публічно заявляв, що «ЖКО більше не буде монополістом!». Це добре, але за умов чесної конкуренції. Проте політика мерії прослідковується така: позбутися «монополіста» – місцеве підприємство «ЖКО», яке суттєво наповнює міський бюджет та надає нетішинцям офіційні робочі місця, і на його місце привести свого монополіста – приватне підприємство з мінімальною відповідальністю та власними інтересами.

Крім того, в чиновницьких кабінетах закликають містян до створення ОСББ, замовчуючи про альтернативні варіанти управління власним будинком.

Яке ваше бачення подальшого розгортання цієї ситуації?

-Насамперед варто сказати, що в Україні триває процес реформування житлово-комунальної галузі. Регулює його Закон України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», який надає співвласникам можливість вільного вибору форми управління власним будинком. Крім того, з червня вступить у дію закон «Про житлово-комунальні послуги», який уже не передбачає такого поняття як ЖЕКи на ринку послуг.

Натомість це може бути як ОСББ, так і самостійне управління будинком або визначення собі управителя.

будинки2

Якщо, скажімо, співвласниками буде прийнято рішення щодо самостійного управління будинком, тобто власними силами, то реалізувати це на практиці буде вкрай складно. Адже в такому випадку кожен співвласник повинен брати участь в управлінні будинком не тільки власними грошовими внесками, а й власною працею кожного: спільно прибирати під’їзди, прибудинкову територію тощо.

ОСББ, як правило, безболісно створюється у первинному житловому фонді, тобто, в новобудовах. Скажімо, всіх ОСББ зареєстровано 20. 8 із них – у новобудовах. Незважаючи на те, що 12 ОСББ зареєстровано у старому житловому фонді, мешканцям «вторинок» значно складніше: чим проблемніший будинок, тим менше бажаючих об’єднуватися та брати увесь тягар проблем на свої плечі. Тому у процесі ще заснування 3-4-х ОСББ, а решта мешканців, це 73 будинки – пасивні.

У такому випадку законом передбачено альтернативний варіант – управитель. Співвласники будинку визначають надавача послуг з управління будинком, тобто, обирають суб’єкта господарювання, який надаватиме їм послуги з управління будинком, попередньо погодивши їх перелік та вартість.

І що б кому не пропонували чи не нав’язували, у будь-якому випадку, остаточне слово буде саме за мешканцями будинків. Але не варто забувати про один важливий нюанс: за законом, пасивна позиція співвласників будинку, а саме – нестворення ОСББ та неприйняття рішення про форму управління багатоквартирним будинком, уповноважує виконавчий орган місцевої ради, на території якої розташовано багатоквартирний будинок, на конкурсних засадах призначити управителя для такого будинку.

Тому дуже важливо для громадян з метою збереження житлових будинків у придатному стані на довгі роки самостійно визначитися із формою управління та вибором управителя, щоб реалізувати своє право власності з користю для себе.

-Оскільки через півроку ЖКО у такій формі як тепер уже не існуватиме, якою ви надалі бачите функцію підприємства? Чи плануєте пропонувати свої послуги містянам уже в новому амплуа?

– ЖЕКи у розумінні нового закону можуть бути управителями. Усе залежить від волі та активності співвласників.

оголошення жко

Вважаю, що КП «ЖКО» не лише конкурентоздатне на новому ринку ЖКГ, а й має свої суттєві переваги. Адже у підприємства є практичний досвід з надання послуг з управління багатоквартирними будинками – з 2001-го року і до сьогодні, а отже, ЖКО є професійним управителем.

Відповідно, КП «ЖКО» має намір і надалі здійснювати обслуговування житлових будинків у разі, якщо співвласники приймуть рішення про обрання підприємства управителем свого будинку.

-Яким чином відбуватиметься оформлення відносин між співвласниками та управителем?

-Відносини здійснюватимуться на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, який укладається терміном на 1 рік. За цей період мешканці зроблять свої висновки, з ким вигідніше працювати – ЖКО чи приватним підприємцем. Якщо співвласників будинку все влаштує, договір продовжиться автоматично.

– Як за нових умов визначатиметься вартість послуг?

-Вартість послуг з управління визначатиметься за згодою сторін та зазначатиметься в договорі про надання комунальних послуг. У разі прийняття рішення про залучення КП «ЖКО» як управителя будинку, підприємство готове надати містянам всю необхідну інформацію.

ЖКО – у четвірці кращих платників податків

-Не хотілося б говорити про сумне, але все ж, якщо припустити, що ринок ЖКГ цілковито перейде у приватні руки, якими втратами це може обернутися для міста та мешканців?

-Насправді КП НМР «ЖКО» заслуговує на повагу. І це не гучні слова. Ми «рідне підприємство», бо зареєстровані на території міської ради, відповідно, тут сплачуємо податки. ЖКО – у числі найпотужніших наповнювачів міського бюджету. Скажімо, у 2017 році КП «ЖКО» було відзначено, як одне із кращих платників податків – на 4-му місці після таких гігантів як ХАЕС. Лише за 9 місяців минулого року ми сплатили до бюджету 7 мільйонів 125 тисяч гривень.

Наступний вагомий важіль – робочі місця. Наразі в ЖКО задіяно 245,5 штатних одиниць, а за «одиницями» стоять люди, годувальники сімей. І всім відомо, що в Нетішині ситуація з робочими місцями катастрофічна.

До того ж, у нас хороші фахівці – близько 30 професій. Немає плинності кадрів, багато працівників розпочинали тут трудову діяльність.

Тому якось ніяково чути з розповідей людей, що у виконкомі їм кажуть, наче ЖКО не буде.

Крім того, укладати угоду з приватним підприємством з невідомою репутацією для містян ризиковано. Вже є випадки з практики інших міст, коли недобросовісні управителі через рік щезали разом із грішми людей.

Тому краще придивитися за рік, хто як працює, та зробити свої висновки.

-Чи звертаються до вас споживачі послуг за роз’ясненнями з приводу подальших дій?

– Так, безумовно. Особливо після грудневої сесії, коли містом поширилось багато інформації – достовірної і такої, що не відповідає дійсності. Ми проводимо своєрідний лікбез, роз’яснюємо умови законів. Адже укладання угоди з управителем – це має бути виключно ініціатива самих мешканців, які повинні пройти всю процедуру: створити ініціативну групу, зробити поквартирний обхід та зібрати загальні збори за участю більше 51 відсотка мешканців тощо.

комуналка жах2Незабаром зросте комуналка – у зв’язку з підняттям мінімальної зарплатні

-І насамкінець, про непопулярні речі. У середині січня ЖКО було оприлюднено офіційне повідомлення про намір підняти тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у середньому до 20 відсотків. Чим викликане таке рішення?

-Усім відомо, що з 1-го січня в державі зросла мінімальна заробітна плата до 3 723 гривень. Щоб мати змогу її сплачувати, ми змушені піти на такий непопулярний крок. Адже єдине джерело надходжень ЖКО – це плата за надання комунальних послуг.

Розмовляла Руслана ЧЕРНЮК, “Пост громадського контролю” №1 (109), січень