комуналка жах2

КОМУНАЛЬНІ ПОСЛУГИ СЛІД СПЛАЧУВАТИ І В КАРАНТИН

Неплатежі за комірне в Нетішині зросли

Деталі – у публікації Газета “Пост громадського контролю”.

Через суттєве падіння доходів українців в умовах карантину знизилася й спроможність громадян сплачувати за житлово-комунальні послуги. 

Залежно від регіону в березні середній показник збору коштів за тепло становив 70 відсотків, за воду – 80 відсотків, за електрику і газ – 70 відсотків показника за попередній місяць.

На тлі решти українських міст більшість мешканців міст-супутників атомних електростанцій знаходяться у дещо кращому фінансовому становищі, щоб не допустити значних заборгованостей в оплаті компослуг. 

У яких обсягах у період карантину збирають комірне в Нетішині – ми з’ясовували у керівництва КП НМР «ЖКО», КГ ВП ХАЕС та Шепетівскому Центрі обслуговування клієнтів ТОВ «Хмельницькенергозбут».

сніщук травеньНачальник комунального господарства ВП ХАЕС Сергій Сніщук точні цифри заборгованості населення та юридичних осіб не назвав, пославшись на комерційну таємницю підприємства. Одначе, повідомив, що в середньому 90 відсотків нетішинців щомісяця дисципліновано оплачують тепло, гаряче й холодне водопостачання та водовідведення. Решта 10 відсотків – «вічні» боржники та платоспроможні, але не дисципліновані, споживачі.

Протягом карантину надходження платежів зменшилися, але відсоток недобору коштів порівняно незначний.

На час карантину законодавчо встановлено низку пом’якшень, спрямованих на регулювання сплати комунальних платежів. 17 березня Верховна Рада прийняла відповідний закон, який заборонив нарахування та стягнення пені за несвоєчасне здійснення платежів за житлово-комунальні послуги та призупинення надання житлово-комунальних послуг до погашення боргу.

Ці норми діятимуть протягом карантину та ще 30 днів після його скасування.

Для нетішинців це означає, що установка «Чоп 2008», обладнана відеокамерою і спеціальними глушками, яка дозволяє відключити будь-якого споживача від водовідведення, наразі не застосовується.

За законом людей не можна лишати без холодної води, тож на кухні вона буде, а в санвузлі – ні. Зазначені санкції вживають до споживачів з боргом понад 10 тисяч гривень і вони дієві, – зазначає Сергій Сніщук. Тому до цієї практики повернуться і будуть використовувати ширше.

Нині стягнення боргів за комірне КГ активно продовжує через суди.

Заборона штрафних санкцій не повинна сприйматися як дозвіл не платити за комунальні послуги у цей період, – каже Сергій Володимирович. По-перше, через накопичення боргів заплатити після карантину за кілька місяців одразу навряд буде легко в фінансовому плані. По-друге, комунальним підприємствам необхідні оборотні кошти на поточні та планові ремонти інженерних мереж тощо.

Відтак, як зазначив очільник комунгоспу, краще вносити половину плати за комірне, але щомісяця, аніж не платити зовсім.

«Ми завжди йдемо назустріч споживачам, які просять про відтермінування плати за спожиті послуги чи реструктуризацію боргу», – запевняє він.

Щодо юридичних осіб, найлегше працювати з бюджетними установами, які розраховуються число в число, – вказує С.Сніщук. Решта підприємств якщо і затримують оплату, то до початку нового опалювального сезону стовідсотково розраховуються – інакше тепло їм не включать і доведеться працювати в холодних кабінетах.

юшко травеньЗа словами начальника Шепетівського центру обслуговування клієнтів ТОВ «Хмельницькобленергозбут» Андрія Юшка, Нетішинське представництво обслуговує майже 11 тисяч побутових споживачів та 500 непобутових.

Зменшення надходження платежів через зниження платоспроможності населення, чиї доходи у період карантину різко впали, торкнулося й енергопостачальників.  З 2019-го року модель енергетичного ринку в Україні працює таким чином, що коли ланцюжок оплати переривається – це може загрожувати перебоями у постачанні електроенергії до споживачів з технічних причин.

Залишаючись удома, люди витрачають більше електроенергії. Одначе, за попередній місяць лише 60 відсотків нетішинців оплатили рахунки за електроенергію. Серед юридичних осіб цей показник сягнув 90 відсотків.

Для енергопостачальників боротися з боржниками технічно найпростіше – після попередження споживача відключають від мережі до погашення боргу.

На початку квітня на сайті компанії з’явилося повідомлення, що ТОВ «Хмельницькенергозбут» не буде застосувати до споживачів штрафні санкції на період дії карантину: пеня, збитки, пов’язані з інфляцією, та 3 відсотки річних за порушення термінів оплати за спожиту електричну енергію не нараховуються.

«Взаємовідносини зі споживачами ми вибудовуємо на рівні довіри й поваги, – розповідає Андрій Юшко. – Якщо фінансовий стан споживача не дозволяє проводити платежі одразу в повному обсязі, завжди обумовлюємо терміни оплати, вигідні обом сторонам».

Для максимальної зручності, оперативності й точності розрахунків у період карантину фахівці товариства створили особистий кабінет для кожного споживача. Таким чином, не виходячи з дому можна передати показники лічильника, проконтролювати стан рахунку та здійснити безкомісійну оплату.

Порівняно з іншими постачальниками зручностей, для КП НМР «ЖКО» карантин став чи не найбільшим випробуванням і перевіркою на міцність.

Йдеться не лише про недобір платежів, але й про додаткове навантаження на працівників, збільшення кола їх обов’язків та обсягів дезінфекційних робіт.

Наприклад, до карантину дезінфекція клапанів стволів сміттєпроводів у житлових будинках проводилася тричі на місяць, нині – щоденно. Замість двох-трьох разів на тиждень миють підлогу ліфтів та протирають контактні елементи у під’їздах теж щодня.

єрикалова травеньЗа словами начальника ЖКО Ольги Єрикалової, обслуговування та ремонт будинків, їх конструктивних елементів, внутрішніх водопровідних та каналізаційних мереж, прибирання прибудинкової території проводиться виключно за сплачені мешканцями кошти. На додаткові витрати, пов’язані з карантинними заходами, гроші в кошторисах не передбачені, тому виконання протоколів ТЕБ і НС – це фінансовий тягар ЖКО.

При цьому щомісячні платежі знизилися більш ніж на 10 відсотків.

Загальна заборгованість мешканців нетішинських багатоповерхівок комунальникам становить понад 1 млн 720 тис гривень. Мешканці гуртожитків не доплатили майже 1 млн 140 тис грн. Борг за вивезення сміття сягнув 150 тис грн.

Від початку року суд задовольнив позови підприємства до боржників на 66 тис грн, у другому півріччі минулого року за судовими рішеннями стягнули 161 тис грн.

Найбільшим фінансовим тягарем для ЖКО є гуртожитки. Їх мешканці сплачують комірне за тарифом 2017 року. Привести ціни до економічного показника законодавство наразі не дозволяє. Різниця між діючим тарифом і фактичними затратами на обслуговування становить понад 360 тис грн за рік, тобто понад 1 мільйон за весь період.

За електроенергію мешканці гуртожитків теж сплачують для ЖКО, а підприємство перераховує кошти для «Хмельницькобленергозбут».  Незалежно від рівня оплати мешканцями, ЖКО повинне розрахуватися з постачальником у повному обсязі, інакше гуртожиток буде від’єднаний від електромережі. Таким чином лише за електроенергію нетішинські гуртожитки заборгували майже півмільйона гривень.

Наприклад, за березень гуртожиткам за електроенергію було нараховано 124 тис грн. Мешканці сплатили 93 тис грн (75 відсотків). Різницю покрило ЖКО з власних прибутків.

«За ці кошти ми могли придбати будматеріали, запчастини, оновити комп’ютерну техніку чи купити сучасний сміттєвоз, створити фонд преміювання працівникам, які нині трудяться зі збільшеним навантаженням, –  розповідає Ольга Єрикалова. – Натомість змушені оплачувати замість деяких нетішинців нами ж надані послуги».

Слід зазначити, що заборгованість за житлово-комунальні послуги може призвести до втрати субсидії.

Департамент соціального захисту населення Хмельницької ОДА інформує, що з метою забезпечення на період карантину підтримки найбільш вразливих верств населення, які отримують житлові субсидії та пільги, внесено зміни до Положення про порядок призначення житлових субсидій. Зокрема, збільшено з двох до трьох місяців термін простроченої заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, яка допущена одержувачами житлових субсидій та пільг за період карантину, за наявності якої житлова субсидія та пільги не призначатимуться. Тобто, житлові субсидії та пільги не призначать з 1-го травня тим одержувачам, якими допущено заборгованість зі сплати за житлово-комунальні послуги станом на 1 лютого 2020 року.

Джерело – Людмила МИХАЛЄВСЬКА, Газета “Пост громадського контролю”, травень, №5